Skutočne udržateľné alebo greenwashing?

Dobrá správa je, že udržateľnosť začína byť v mnohých prípadoch rozhodujúcim faktorom pri nákupnom rozhodovaní zákazníka. Tá zlá ale je, že z fráz udržateľnosť, green, eco-friendly a podobne sa veľmi často stáva marketingový ťahák, ktorý sa viac zameriava na zvýšený predaj ako na reálne kroky k odstráneniu negatívneho dopadu na planétu. Tento pojem sa volá greenwashing a znamená zavádzanie zákazníka heslami a reklamou pre vzbudenie jeho dobrého pocitu z nákupu napriek tomu, že značka ako taká nevyvíja dosť úsilia, aby znižovala svoj uhlíkový dopad alebo zlepšovala pracovné podmienky tých, ktorí oblečenie vyrábajú.

5 rád ako sa vyhnúť greenwashingu
Pre zníženie našej módnej stopy je dôležité, aby sme sa vyhli lákavému marketingu značiek, ktoré investujú viac do efektívnej reklamy, ako do skutočného boja s vlastným škodlivým dopadom na životné prostredie. Ponúkname vám zopár rád, ako na to:
Skúmajte konkrétne kroky, ktoré značka urobila pre dosiahnutie udržateľnosti a zlepšenie pracovných praktík. Nenechajte sa oklamať šikovným marketingom a príliš rozsiahlymi frázami.
Naučte sa viac o materiáloch a ich dopade na životné prostredie, skúste si vyhľadať informácie o rôznych certifikátoch. Vo všeobecnosti to sú: organická bavlna, recyklovaný polyester, ľan, vlna a bambus. Rovnako sa naučte, ktorým materiálom je vhodné sa vyhnúť.
Podporujte lokálne značky, pri ktorých je jednoduchšie zistiť ich zásobovacie reťazce a pýtať sa ich vhodné otázky o udržateľnosti. Zároveň máte možnosť vytvoriť si vzťah so svojimi obľúbenými značkami.
Nenechajte sa ovplyvniť propagáciou produktov rôznymi influencermi a celebritami. Zväčša ide o platenú reklamu.
Začnite sa pýtať priamo na mieste nákupu. Skutočná zmena sa deje zdola hore a častými otázkami na správnych miestach sa zvýši dopyt po transparentnosti a udržateľnosti.

Transparentnosť ako identita značky
Nedávno sme sa na našom šumnom blogu venovali téme transparentnosti a prečo je dôležité mať prehľad o pozadí výrobných procesov. Samozrejme, nestačí byť transparentný, o čom svedčí aj posledný prípad značky H&M, ktorá sa síce umiestnila na vrchole rebríčka v transparentnosti od organizácie Fashion Revolution, avšak to neznamená, že ide o udržateľnú značku.
Ponúkame vám príklady zaujímavých značiek, pre ktoré je transparentnosť pridaná hodnota pre zákazníka a niečo viac ako len marketingová stratégia.
Oplatí sa podporovať hlavne lokálne značky, ktoré investujú peniaze do kvality produktu namiesto lákavého marketingu.

HundHund
Značka HundHund pochádza z Berlína a využíva stratégiu radical transparency pri cene. Ich produkty sú vyrobené v Poľsku a Rumunsku, aby znížili emisie z transportu a na ich výrobu sú používané kvalitné alebo upcyklované, materiály. Zameriavajú sa na minimalistický nadčasový dizajn, ktorý by mal vydržať dlhšie ako súčasné trendy. Pre získanie konkurenčnej výhody v prostredí ďalších značiek, ktoré rovnako zdieľajú tieto princípy, posunuli svoju stratégiu o krok ďalej a stavili na radikálne rozobratie ceny produktu, kde si zákazník môže pozrieť všetky vstupné náklady, ktoré na výrobu produktu išli.

Everlane
Na radikálnu transparentnosť stavila aj značka Everlane, ktorá zašla ešte o krok ďalej. Značka si poctivo vyberá fabriky, s ktorými chce spolupracovať pri výrobe a vďaka ich transparentnosti je pre zákazníka jednoduché vidieť, aká časť ceny produktu skutočne putuje do rúk výrobcom. Na ich webovej stránke sú dokonca dohľadateľné aj všetky fabriky, s ktorými spolupracujú aby mali si ich mali zákazníci možnosť pozrieť.

Sheep Inc.
Sheep included si dovolil tvrdenie, že je dokonca uhlíkovo negatívny brand a využíva transparentnosť pri výrobe vlnených svetrov do takej miery, že zákazník je schopný dohliadať na životné podmienky každej jednej ovce, z ktorej je vlna získaná. Pri kúpe svetra si zákazník adoptuje ovcu z Nového Zélandu, na ktorú vie dozrieť trackovacím zariadením. Značka deklaruje, že priadza je vyrobená v 160 ročnom mlyne, ktorý funguje na 100% obnoviteľnej energie. Používajú zero waste pletacie prístroje a zabezpečujú všetkým zahrnutým pracovníkom dôstojné pracovné podmienky a životné minimum.

créeme
Aj na Slovensku vznikajú mnohé značky, pre ktoré je priorita kvalitný, zdravotne a environmentálne nezávadný produkt, a preto je ich stratégiou tieto hodnoty aj otvorene zdieľať so svojimi zákazníkmi. Značka so spodným prádlom z organickej bavlny stavila na certifikáciu GOTS a do budúcna plánujú zdieľať viac informácií zo svojho procesu výroby a životnom cykle produktu.
Betka