Skutočne udržateľné alebo greenwashing?

Dobrá správa je, že udržateľnosť začína byť v mnohých prípadoch rozhodujúcim faktorom pri nákupnom rozhodovaní zákazníka. Tá zlá ale je, že z fráz udržateľnosť, green, eco-friendly a podobne sa veľmi často stáva marketingový ťahák, ktorý sa viac zameriava na zvýšený predaj ako na reálne kroky k odstráneniu negatívneho dopadu na planétu. Tento pojem sa volá greenwashing a znamená zavádzanie zákazníka heslami a reklamou pre vzbudenie jeho dobrého pocitu z nákupu napriek tomu, že značka ako taká nevyvíja dosť úsilia, aby znižovala svoj uhlíkový dopad alebo zlepšovala pracovné podmienky tých, ktorí oblečenie vyrábajú.

5 rád ako sa vyhnúť greenwashingu
Pre zníženie našej módnej stopy je dôležité, aby sme sa vyhli lákavému marketingu značiek, ktoré investujú viac do efektívnej reklamy, ako do skutočného boja s vlastným škodlivým dopadom na životné prostredie. Ponúkname vám zopár rád, ako na to:
Skúmajte konkrétne kroky, ktoré značka urobila pre dosiahnutie udržateľnosti a zlepšenie pracovných praktík. Nenechajte sa oklamať šikovným marketingom a príliš rozsiahlymi frázami.
Naučte sa viac o materiáloch a ich dopade na životné prostredie, skúste si vyhľadať informácie o rôznych certifikátoch. Vo všeobecnosti to sú: organická bavlna, recyklovaný polyester, ľan, vlna a bambus. Rovnako sa naučte, ktorým materiálom je vhodné sa vyhnúť.
Podporujte lokálne značky, pri ktorých je jednoduchšie zistiť ich zásobovacie reťazce a pýtať sa ich vhodné otázky o udržateľnosti. Zároveň máte možnosť vytvoriť si vzťah so svojimi obľúbenými značkami.
Nenechajte sa ovplyvniť propagáciou produktov rôznymi influencermi a celebritami. Zväčša ide o platenú reklamu.
Začnite sa pýtať priamo na mieste nákupu. Skutočná zmena sa deje zdola hore a častými otázkami na správnych miestach sa zvýši dopyt po transparentnosti a udržateľnosti.
.jpg)
Transparentnosť ako identita značky
Nedávno sme sa na našom šumnom blogu venovali téme transparentnosti a prečo je dôležité mať prehľad o pozadí výrobných procesov. Samozrejme, nestačí byť transparentný, o čom svedčí aj posledný prípad značky H&M, ktorá sa síce umiestnila na vrchole rebríčka v transparentnosti od organizácie Fashion Revolution, avšak to neznamená, že ide o udržateľnú značku.
Ponúkame vám príklady zaujímavých značiek, pre ktoré je transparentnosť pridaná hodnota pre zákazníka a niečo viac ako len marketingová stratégia.
Oplatí sa podporovať hlavne lokálne značky, ktoré investujú peniaze do kvality produktu namiesto lákavého marketingu.

HundHund
Značka HundHund pochádza z Berlína a využíva stratégiu radical transparency pri cene. Ich produkty sú vyrobené v Poľsku a Rumunsku, aby znížili emisie z transportu a na ich výrobu sú používané kvalitné alebo upcyklované, materiály. Zameriavajú sa na minimalistický nadčasový dizajn, ktorý by mal vydržať dlhšie ako súčasné trendy. Pre získanie konkurenčnej výhody v prostredí ďalších značiek, ktoré rovnako zdieľajú tieto princípy, posunuli svoju stratégiu o krok ďalej a stavili na radikálne rozobratie ceny produktu, kde si zákazník môže pozrieť všetky vstupné náklady, ktoré na výrobu produktu išli.
.jpg)
Everlane
Na radikálnu transparentnosť stavila aj značka Everlane, ktorá zašla ešte o krok ďalej. Značka si poctivo vyberá fabriky, s ktorými chce spolupracovať pri výrobe a vďaka ich transparentnosti je pre zákazníka jednoduché vidieť, aká časť ceny produktu skutočne putuje do rúk výrobcom. Na ich webovej stránke sú dokonca dohľadateľné aj všetky fabriky, s ktorými spolupracujú aby mali si ich mali zákazníci možnosť pozrieť.

Sheep Inc.
Sheep included si dovolil tvrdenie, že je dokonca uhlíkovo negatívny brand a využíva transparentnosť pri výrobe vlnených svetrov do takej miery, že zákazník je schopný dohliadať na životné podmienky každej jednej ovce, z ktorej je vlna získaná. Pri kúpe svetra si zákazník adoptuje ovcu z Nového Zélandu, na ktorú vie dozrieť trackovacím zariadením. Značka deklaruje, že priadza je vyrobená v 160 ročnom mlyne, ktorý funguje na 100% obnoviteľnej energie. Používajú zero waste pletacie prístroje a zabezpečujú všetkým zahrnutým pracovníkom dôstojné pracovné podmienky a životné minimum.

créeme
Aj na Slovensku vznikajú mnohé značky, pre ktoré je priorita kvalitný, zdravotne a environmentálne nezávadný produkt, a preto je ich stratégiou tieto hodnoty aj otvorene zdieľať so svojimi zákazníkmi. Značka so spodným prádlom z organickej bavlny stavila na certifikáciu GOTS a do budúcna plánujú zdieľať viac informácií zo svojho procesu výroby a životnom cykle produktu.
Betka