Ako sa zorientovať vo svete módneho priemyslu? Heslo: transparentnosť
Po udalostiach v Bangladéši, kde sa 24. apríla 2013 zrútila textilná fabrika a zahynulo viac ako 1000 ľudí, sa svetu naskytol pohľad do nedôstojných pracovných podmienok ľudí, ktorí šijú naše oblečenie. Od tejto tragickej udalosti síce nastali určité pozitívne zmeny v pracovných podmienkach zamestnancov, ale obchodné praktiky a dohody medzi značkami a dodávateľmi sú stále neprehľadné. Zákazník si preto často ani neuvedomuje, aký veľký dopad, pozitívny či negatívny, majú jeho rozhodnutia pri kúpe oblečenia.
Do výroby oblečenia je zapojených množstvo článkov, od fariem, mlynov a farbiarní, až po fabriky, kde sa z látok šijú finálne produkty. Zaužívaná prax veľkých značiek bola nájsť si na tieto procesy externých dodávateľov v krajinách s čo najlacnejšou pracovnou silou a zbaviť sa tak zodpovednosť za ich neprijateľné pracovné podmienky argumentom, že nad nimi skrátka nemajú kontrolu.
Táto problematika sa ale ani zďaleka nevzťahuje len na fast fashion reťazce, ako si mnohí môžu myslieť, ale aj na luxusné značky.
Iniciatíva Fashion revolution pravidelne zostavuje rebríček hodnotenia transparentnosti zásobovacieho reťazca značiek, tzv. Fashion Transparency Index, kde sa napríklad reťazec H&M skórovo umiestnil najvyššie, v rozsahu 61-70%, spolu s Adidas, Patagoniou, Esprit a Reebok. Značky GAP, Marks and Spencer a Asos dosiahli 51-60% a luxusné značky Gucci and Bottega Veneta, aj keď dosiahli najvyššie skóre spomedzi luxusných značiek, dosiahli len okolo 31-40%.
Práve preto je dôležité vzdelávať sa viac o rôznych iniciatívach a certifikáciách a ich spôsobe hodnotenia, pýtať sa správne otázky na mieste predaja a nespoliehať sa len na značku, ako záruku "lepšieho produktu" či zodpovednejšieho prístupu. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate viac o iniciatívach, ktoré Vám pomôžu sa zorientovať vo svete transparentnosti módneho priemyslu.

Kľúčové faktory transparentnosti podľa Fashion revolution
Mnohé značky výrobu alebo dodávateľov nevlastnia priamo, a preto je pre ne jednoduché odmietať zodpovednosť za zlé pracovné podmienky vo výrobných fabrikách a ich negatívny dopad na životné prostredie. Hnutie Fashion revolution teda zostavilo bodové hodnotenie 5 kľúčových faktorov, ktoré pomáhajú definovať aktuálny stav transparentnosti značiek. Tieto faktory sú:
Politika a záväzky značky voči spoločnosti a udržateľnosti; spôsoby, akými tieto záväzky a politiku uvádza do praxe; priority, akými sa značka riadi a ciele, aké si značka stanovila pre zlepšovanie svojho vplyvu na životné prostredie a ľudské práva.
Rozsah zodpovednosti, aký má dozorná rada firmy na pracovné podmienky a životné prostredie pri všetkých zahrnutých vstupoch (fabriky na výrobu oblečenia, fabriky na farbenie, farmy na pestovanie alebo chov, výroba vlákien), možnosť kontaktovať relevantné oddelenie s konkrétnymi otázkami, nároky kladené na životné prostredie a úroveň pracovných podmienok pri výbere dodávateľov v prípade outsourcovania.
Miera otvorenosti značky v jej obchodných pomeroch s dodávateľmi a ich dohľadateľnosť; rozsah informácií, ktoré značka o dodávateľoch uvádza .
Miera kontroly dodávateľských firiem a dodržiavania pracovných podmienok, spôsob riešenia problémov v zariadeniach dodávateľských firiem, možnosť zamestnancov podať sťažnosti v prípade nedostatočných pracovných podmienok.
Riešenia v prípadoch nedodržania rovnosti pohlaví u dodávateľských firiem, vplyv značky na vyplácanie miezd a spôsob, akým sa značka vysporiadava s udržateľnosťou a odpadom, ktorý produkujú dodávateľské firmy.

Ďalšie iniciatívy, ktoré prinášajú väčšiu transparentnosť v módnom priemysle
Certifikát Cradle to Cradle
Cradle to cradle je svetovo uznávaná iniciatíva, ktorá udeľuje certifikát produktom, na základe nasledujúcich kategórií:
Vplyv na zdravie - použité látky pri výrobe produktu nesmú byť zdraviu ohrozujúce pre človeka alebo pre prírodu
Opakované využitie - v tejto kategórii sa hodnotí cirkularita produktu a možnosti jeho následného zaradenia späť do obehu
Manažment obnoviteľných zdrojov energie a uhlíkovej stopy - hodnotí množstvo uhlíkovej stopy a použitej energie pri výrobe a spracovaní
Vodné hospodárstvo - v tejto kategórii certifikácia dozerá na to, že sa voda berie ako cenný zdroj, ktorým sa nesmie plytvať ani ho znečisťovať
Sociálna spravodlivosť - v tejto kategórii sa prihliada na to, ako spravodlivo sa pristupuje ku všetkým ľuďom zahrnutým v procese výroby
Každá z kategórií sa bodovo hodnotí a produkty sa podľa počtu získaných bodov rozdelia do nasledujúcich kategórií:

Iniciatíva Know the chain
Iniciatíva Know the chain sa zaoberá reťazcami dodávateľov a pracovnými podmienkami zahrnutými v procese výroby (nielen) oblečenia a obuvi. Využíva silu investorov, ktorí môžu tento ukazovateľ zohľadňovať pri svojich budúcich investičných plánoch a tým mať pozitívny vplyv na snahu značiek zvyšovať transparentnosť v ich zásobovacích reťazcoch.
Pri odevoch a obuvi zohľadňuje, do akej miery majú značky a ich zásobovacie reťazce zmluvne zaistené tieto faktory:
Nábor - značky sa musia snažiť, aby zaistili férový a ľudský prístup pri náborových procesoch u svojich dodávateľov
Viazanosť - značky alebo firmy musia byť zodpovednejšie pri výbere lokálnych dodávateľov a musia predchádzať neetickým praktikám a nútenej práci
Hlas zamestnanca - pre zamedzenie zlého zaobchádzania so zamestnancami je potrebné dohliadať na možnosť zamestnancov vyhľadať pomoc a takéto praktiky nahlásiť.
Okrem týchto troch faktorov sa Know the chain zameriava aj na hodnotenie praktík nákupov vstupných surovín, dostupnosť liekov na pracovisku či sledovateľnosť a posúdenie rizika.

Iniciatíva Ethical trade
Ethical trade sa zameriava na zlepšovanie postupov pre dosiahnutie etického obchodu. Ich misiou je vytváranie pracovnej kultúry, kde sú si pracovníci vedomí, že majú právo vyjednávať si dôstojnejšie pracovné podmienky, pričom spolupracuje aj s partnermi a veľkými menami na svetovom trhu ako je napríklad Bestseller alebo Burberry.
Základný kódex Ethical trade je založený na dohovoroch Medzinárodnej organizácie práce a je medzinárodne uznávaným kódexom práce, ktorý zastrešuje hlavné podmienky pre skvalitnenie pracovných podmienok.
Dobrovoľná práca
Sloboda združovania a právo na vyjednávanie
Bezpečné pracovné podmienky spĺňajúce hygienické normy
Zákaz detskej práce
Zabezpečená minimálna mzda
Zákaz predlžovania pracovného času
Zákaz diskriminácie
Pravidelná práca
Nepovolené, kruté alebo neľudské zaobchádzanie

GOTS certifikácia
GOTS (alebo Global Organic Textile Standard) je jednou z najznámejších a najobsiahlejších certifikácii textilu. Okrem organického pôvodu tkanín berie do úvahy aj sociálne a environmentálne kritéria výroby a je podporená všetkými nezávislými certifikáciami celkového dodávateľského reťazca.
Kritéria pre získanie GOTS certifikátu sú:
Produkcia vlákien - pre získanie certifikátu musí byť splnené určité minimum organického vlákna v textile
Spracovanie a výroba - toto kritérium zohľadňuje dopad na životné prostredie aj sociálny dopad pri výrobe.

Na bavlnu sa zameriava Better Cotton Initiative (BCI), ktorá stojí na troch pilieroch udržateľnosti - sociálnej, environmentálnej a ekonomickej. Aktivity BCI siahajú do väčšej hĺbky ako je samotný finálny produkt a spája nasledujúce faktory pre zlepšenie produkcie a predaja:
BCI farmári bavlny sú vzdelávaní a majú prístup k pomoci od odborníkov, vďaka čomu minimalizujú škodlivý prístup "ochrany plodiny" za každú cenu. Farmársky prístup "ochrana plodiny" znamená napríklad chemické hnojenie, ničenie hmyzu a prirodzeného porastu, čo vedie k narúšaniu ekosystémov a rozširujúca sa monokultúra, ktorá negatívne ovplyvňuje aj klímu. Ďalej sa vzdelávajú vo vodohospodárstve, kvalite a zdraví pôdy, dôležitosti biodiverzity a zodpovednosti sa životné prostredie. Iniciatíva BC im tiež pomáha zlepšovať kvalitu práce a manažmentu.
BCI zabezpečuje pravidelné hodnotenie fariem z hľadiska ôsmich indikátorov kvality, systém núti farmárov neustále sa učiť a zlepšovať svoj produkt.
BCI zabezpečuje "reťazec starostlivosti", teda dohliada na dopyt a ponuku a férové praktiky v dodávateľskom reťazci medzi farmármi a odberateľmi.
BCI tiež pomáha odkomunikovať dáta, informácie a príbehy, ktoré majú vplyv na spoločnosť a jej rozhodnutia pri výbere materiálu.

Vďaka týmto iniciatívam máme väčší prehľad z pozadia výroby šiat. Napriek tomu je udržateľnejšia možnosť dať prednosť lokálnej značke a najudržateľnejšia možnosť je si oblečenie miesto kúpi prenajať.
Viete aký dopad má vaše obliekanie na životné prostredie?
Betka
ZDROJE:
https://www.theguardian.com/fashion/2019/apr/24/the-fashion-transparency-index-2019-report-ranks-worlds-biggest-brands
https://www.fashionrevolution.org/about/transparency/
https://www.c2ccertified.org/get-certified/product-certification
https://knowthechain.org/
https://www.ethicaltrade.org/
https://www.global-standard.org/the-standard/general-description.html
https://bettercotton.org/better-cotton-standard-system/