3 zásadné spôsoby, akými pandémia zmenila odevný priemysel

18.04.2021

Po viac ako roku života s pandémiou vieme aj z vlastnej skúsenosti, aký veľký dopad má na náš každodenný život a prežívanie. Pandémia nám priniesla nové výzvy, a v mnohých prípadoch zmenila spôsob, akým sa na veci dívame. Z globálneho hľadiska toho pandémia ovplyvnila nesmierne veľa - od dopravy cez cestovanie, výrobu či obchod. My sa v dnešnom článku pozrieme, ako zasiahla odevný priemysel a jeho jednotlivé články.

1. Ničivý dopad na výrobcov oblečenia

Od začiatku pandémie, ktorá zásadným spôsobom zmenila naše každodenné bežné rituály ako sú cesta do práce či návštevy módnych obchodov, začali tieto zmeny pociťovať aj módne korporácie a iní, menší, výrobcovia našich odevov. Tieto zmeny bohužiaľ najviac pociťujú tí najzraniteľnejší vo výrobnom reťazci, odevní pracovníci v tretích krajinách ako Bangladéš, Vietnam či Kambodža. Milióny týchto pracovníkov prišli zo dňa na deň o svoju prácu alebo podstatnú časť svojej, už aj tak nízkej, mzdy, ktorá nepokrýva ani ich základné potreby ako je jedlo či bývanie.

Korporátne odevné reťazce v USA a Európe, ktoré už na začiatku pandémie zatiahli pomyslenú ručnú brzdu, totiž zrušili alebo odmietli zaplatiť za objednané a už vyrobené oblečenie, a dlžia výrobcom oblečenia neuveriteľnú sumu 40 miliárd USD. Štúdia Worker Rights Consortium z novembra 2020 prináša šokujúce správy, že až 80% odevných pracovníkov hladuje a mnoho z nich samých zápasí so samotným vírusom. Bohužiaľ, títo pracovníci nemajú nárok na nemocenské, dovolenku, či im nie sú priznané mnohé ďalšie práva, na ktoré sme zvyknutí.

Ako odozva na tieto počiny veľkých korporácií vzniklo mnoho iniciatív a koalícii, a vystúpilo mnoho bojovníkov za etické praktiky v obchode, ktoré začali poukazovať na závažnosť tejto situácie. Jednou z najznámejších je kampaň #PayUp z marca 2020, ktorú podpísalo viac ako 270,000 ľudí, a ktorá módne značky vyzývala, aby zaplatili dlžnú sumu. S pomocou neúnavných protestov a petícií pomohla znížiť dlžnú čiastku aspoň o 15 biliónov od firiem ako Zara, Gap Inc. alebo Next, a kampaň aj petícia ďalej pokračuje a neustále apeluje na doplatenie celého dlhu, ako aj vybudovanie ďalších pilierov pre lepšiu budúcnosť odevných pracovníkov, ako je transparentnosť, bezpečnosť pracovníkov, či právne vynutiteľné zmluvy. Pokiaľ sa do petície chcete zapísať, kliknite na odkaz nižšie.


2. Online nakupovanie - nový "normál"

Už prieskumy z apríla 2020 ukázali zásadné zmeny v nákupnom správaní zákazníkov. Štúdia McKinsey zaznamenala rapídny pokles zámeru zákazníkov nakupovať v "offline" svete až o takmer 80%, kým online nakupovanie zaznamenalo pokles až o takmer 40%. Tento pokles predpokladá zníženie tržieb módnych značiek až o jednu tretinu, približne o 640 biliónov USD.

Napriek štatistikám sa odevné značky stále častejšie presúvajú do ich virtuálnych obchodov, keďže zatvorené prevádzky, prísne hygienické opatrenia, či obavy zákazníkov o svoje zdravie v otvorených obchodoch im nedovoľujú dosahovať žiadané tržby a poskytovať im zákazníkom želaný zážitok z nakupovania.

Prekvapivo, prechod do online sveta najviac zasiahol tzv. "luxusné" značky, ktoré dlho podceňovali investície do svojich online služieb a preferovali rozmaznávanie svojich dobre platiacich zákazníkov v ich vlastných predajniach. Mnohé z týchto značiek sa dokonca spoliehalo na online predaj ich výrobkov len prostredníctvom tretích strán, než aby si ich prevádzkovali sami.

Online nakupovanie ale očakáva ešte veľký "boom" a prognózy hovoria, že digitálne nákupy budú pre nás primárnym spôsobom nakupovania väčšiny oblečenia a doplnkov ešte aspoň najbližšie 2 roky.


3. Pohodlie nadovšetko

Prechod na prácu z domu, tzv. homeoffice, a strata možnosti návštev spoločenských a kultúrnych podujatí zásadným spôsobom ovplyvnila aj typ oblečenia, ktorý nakupujeme a denne nosíme. Nielenže prieskumy zaznamenali pokles kusov oblečenia, ktoré si kúpime, štúdie sa tiež zamerali na kúsky, po ktorých siahame v čase pandémie najčastejšie, a ktoré spája spoločný menovateľ: pohodlie.

"Loungewear", teda pohodlné oblečenie hlavne na doma, kam patria tepláky, teplákové súpravy, legíny, tričká či mikiny zaznamenali masívny nárast v predaji už od nástupu pandémie, kedy sa napríklad predaj teplákov zvýšil až o 80%, a tento trend pravdepodobne potrvá až do roku 2026.

Nastupujúci trend už začali reflektovať mnohé značky, prekvapivo aj z "luxury" segmentu, ktoré integrujú pohodlné domáce oblečenie do svojich kolekcií a hashtagy ako #OnePajamaForTheWholeDay alebo #StayingInFashionGuide zaplavili sociálne siete.

S príchodom vakcín a tým aj pomyselného svetla na konci tunela sa mnohí zamýšľajú, či tento "teplákový" trend potrvá, alebo príde k opätovnej zmene zákazníckych preferencií. Mnoho dizajnérov očakáva, že sa po pandémií navrátime k móde, ako sme ju poznali pred ňou, teda trendy, štýlové kúsky, originalitu a experimentovanie v móde. Ako paralelu uvádzajú situáciu počas druhej svetovej vojny, kedy u žien prevládali džínsy a overaly, keďže tieto prebrali prácu za mužov, avšak po jej skončení sa ich štýl zmenil na nesmierne ženský, čo sa odrazilo napríklad v kolekcii Christiana Diora a celom štýle 40-tych a 50-tych rokov, kde dominovali vypasované saká, Á-čkové sukne a zvýraznené ženské drieky.


Aj keď sme "len" rok s pandémiou, ktorá nás zasiahla bezprecedentným spôsobom, už od jej počiatkov vidíme, aký nesmierny dopad má na každý aspekt nášho života, vrátane toho odevného. Som si istá, že v procese je ešte mnoho zmien, ktoré sú teraz možno malé, ale v prinesú ďalšie zásadné zmeny do života, ako ho poznáme. So Šumné budeme tieto zmeny ostro sledovať a prinášať nám aj naďalej novinky z módneho a udržateľného sveta, ktorý nás tak baví.

Evka